Sami Hedberg ja Superstar yhteistyöhön yritystilaisuuksien tiimoilta - Superstar Agency

Sami Hedberg ja Superstar yhteistyöhön yritystilaisuuksien tiimoilta

Julkaistu 26.01.2021

Se oli ikimuistoinen ilta. Elettiin kevättä 2006. Aikaa, jolloin stand up -komedia vasta otti Suomessa ensiaskeleitaan. Uransa vain vuotta aikaisemmin aloittanut Sami Hedberg seisoi taas yhden pienen baarin olemattomalla ”esiintymislavalla”, katseli ympärilleen ja mietti, että mitä hemmettiä tässä oikein pitäisi tehdä. Setin oli jo määrä olla käynnissä, mutta tilanteessa oli vielä niin sanotusti pari muuttujaa: Hedbergin mikrofoni ei toiminut. Valotekniikkaa ei ollut. Iloliemistään juopunut ”yleisö” keskusteli riehakkaasti keskenään. TV-ruuduilla pyöri jalkapallo-ottelu, äänet täysillä tietenkin. Eikä kukaan, ei edes baarin pitäjä tai keikan tilaaja, tiennyt laisinkaan, että kuka tämä Hedberg oikein oli, miksi hän paikalla oli, tai mitä hänen pitäisi siellä tehdä. 

”Ei siinä auttanut kuin huudella, että… ’anteeksi hirvittävästi että häiritsen, mutta tänne oli tilattu stand up -esitys, joten voisiko joku ystävällisesti laittaa edes nuo TV-äänet pois’ ja aloittaa setti. Siitä tämä homma lähti”, Hedberg sanoo ja hymyilee päälle. 

Nyt muisto jo naurattaa.

Superstar tekee kaiken esiintyjien ehdoilla

Eletään tammikuuta 2021. Isossa kuvassa moni asia on nyt paremmin kuin ennen. Stand upista on 15 vuodessa kasvanut arvostettu kotimaisen populaarikulttuurin muoto ja taloudellisestikin merkittävä viihdeteollisuuden ala. Samalla 39-vuotiaasta Hedbergistä on kovan työn, armottoman kiertämisen ja kiistattoman lahjakkuuden ansiosta tullut Suomen kenties suosituin stand up -koomikko, jolla on takanaan jo yli 3 000 esiintymistä.

”Niiden joukossa on varmaan yli 1 000 yrityskeikkaa ja vaikka en viimeiseen kolmeen vuoteen ole sellaisia tehnyt, niin firmakeikoillakin on ollut iso merkitys oman kehittymiseni kannalta. Jokainen live-esitys opettaa stand up -koomikolle jotain ja firmakeikoissa on omat mielenkiintoiset lisähaasteensa. Kun Superstar sitten ehdotti yhteistyötä nimenomaan yritystilaisuuksiin liittyen, tunsin olevani niihin jälleen valmis.”

Miksi?

”Koska pidin heti Superstarin perustajien Petri Roivaisen ja Jarkko Tammisen tavasta hoitaa asioita ja ajatella tapahtumia myös meidän esiintyjien näkökulmasta. Jos minulla koomikkona on hyvä olla, yleisö ja tilaajakin saa poikkeuksetta enemmän. Niin se vain menee. Varsinkin näin korona-aikana on tärkeää, että Superstarista löytyy huipputason tapahtuma-alan kokemusta."

Niin, se koronavirus. Palataan siihen vielä hetken päästä. Puhutaan tähän väliin tovi yritys- ja klubikeikkojen eroista. 

Hyvä stand up -komedia vaatii osaamista myös järjestäjiltä

Vuorovaikutus. Se on sana, jota Sami Hedberg toistelee keskustelumme aikana paljon. Ilman sitä stand up ei kuulemma tunnu oikein miltään tai ei ainakaan siltä, miltä pitäisi.

”Oma tapani tehdä stand upia on aina perustunut vahvaan vuorovaikutukseen yleisön kanssa. Jotta se onnistuu, minun on ensin pystyttävä voittamaan yleisön huomio. Ennen koronaa tämä oli klubeilla helpompaa, sillä ihmiset saapuvat niille yleensä omasta tahdostaan, stand up -komediasta mielellään maksavina asiakkaina. Yrityskeikoilla tilanne ei välttämättä ole sama. Moni on tullut paikalle ensisijaisesti muista syistä kuin komedian takia. Se tekee tilanteen haltuun ottamisesta vaikeampaa.”

Olosuhteilla on ratkaiseva merkitys sille, onnistuuko stand up -keikka hyvin vai huonosti. Aika, paikka ja tila ovat tietysti avainasemassa, mutta vaikka esiintymislava, äänentoisto ja valotekniikka olisivatkin kunnossa, niin myös setin tarkalla ajankohdalla on väliä. Paras hetki esiintyjän näkökulmasta on yleensä joko ennen tai jälkeen ruokailua, mutta ei sen aikana. Myös myöhäinen ilta ja avoin baari muodostaa jopa ihmisiä rakastavan stand up -koomikon kannalta haasteen. 

”Mitä lähemmäksi puolta yötä mennään, sitä enemmän turha välihuutelu yleensä lisääntyy. Vaikka vuorovaikutus yleisön kanssa on sitä, mihin itse kaikin keinoin normaalisti pyrin, niin 15 vuoden kokemus on osoittanut, että iltakymmenen jälkeen tapahtumassa kuin tapahtumassa alkaa olla jo liian monta esiintyjää.”

Hyvän koomikon ja laadukkaiden puitteiden lisäksi korkeatasoinen stand up vaatii keskittymistä myös yleisöltä. Siksikin stand up -klubit ja teatterisalit istumakatsomoineen koetaan yhä ihanteellisina esiintymispaikkoina.

Hauskuus alkaa valmistautumisesta

Esityksiin Hedberg valmistautuu aina huolella ja tekee taustatyönsä. Osa firmakeikkojen tilaajista lähettää hänelle etukäteen infopaketin, mutta välttämätöntä se ei ole. Toisinaan Hedbergille kerrotaan myös anekdootteja, lukuja ja tarinoita, joiden pohjalta hänen toivotaan sisällyttävän vitseihinsä viittauksia kyseisen yrityksen liiketoimintaan. Kokonaista 30 minuutin mittaista esitystä ei yhden asiakkaan toiveiden mukaan ole kuitenkaan mahdollista rakentaa.

”Tai on tietysti, mutta se vaatisi pitkän käsikirjoitusprosessin, johon keikan tilaajan puolelta hyvin harvoin on kuitenkaan valmiuksia. Siksi sinällään inhimillinen pyyntö on usein valitettavasti kohtuuton.”

Myös yleisön koostumuksesta ja luonteesta olisi aina asiallista kertoa vierailevalle stand up -koomikolle etukäteen. Jos paikalla on esimerkiksi yrityksen työntekijöiden lapsia, setinkin täytyy olla toisenlainen. Kahta täsmälleen identtistä keikkaa Hedberg ei ole tehnyt koskaan. Viimeisen noin vuoden aikana live-esiintymisiä on tosin ollut vähemmän kuin kertaakaan sitten uran alkuaikojen. Syy on tietysti koronavirus, joka maaliskuussa 2020 hiljensi myös Hedbergin maailman. 

Korona-aika on ollut haastavaa myös Hedbergille

Niin kuin meistä useimmille, myös Sami Hedbergille viime vuosi oli vaikea. Kun klubit ensin maaliskuussa 2020 koronan takia sulkeutuivat ja epävarmat yleisörajoitukset syksyllä jatkuivat, Hedbergin kaipaama vuorovaikutus live-yleisön kanssa muuttui mahdottomaksi. 

Niinpä hän päätti virtuaalikeikkojen sijaan keskittyä uusien komediaformaattien konseptointiin, sekä muille asiakkaille suunnattuun mainos- ja sisällöntuotantoon, joita Hedberg on oman yrityksensä kautta tehnyt menestyksekkäästi jo pitkään. Silti vuosi 2020 oli taloudellisesti haastava, sillä tiukat rajoitustoimet pysäyttivät tietysti valtaosan myös Hedberg Entertainment Oy:n omasta tapahtumatuotannosta. Se lisäsi huolta ja toi stressiä. Ja vaikka Hedberg ymmärtää hyvin yhä jatkuvien yleisörajoitusten syyt, tarpeen ja perusteet, niin kaipuu vanhan maailman stand up -keikoille on edelleen kova. 

”Minulle stand up on aina ollut ennen kaikkea dialogia yleisön kanssa. Ja nyt kun siihen ei ole enää ollut mahdollisuuksia, olen joutunut miettimään uudestaan myös omaa suhdettani komediaan. Ja kuten varmasti moni muukin, olen ehtinyt pohtimaan myös olemassaolon peruskysymyksiä: Mitä haluan elämältäni? Kuinka paljon ajastaan kannattaa käyttää työn tekemiseen tai vapaa-aikaan ja niin edelleen?”, Hedberg sanoo ja kuulostaa hetken kohtalokkaalta.

Koomikko elää, kauan eläköön koomikko

Stand upia Hedberg ei silti ole hylkäämässä. Päinvastoin, heti kun koronatilanne sallii, Hedberg aikoo palata myös vastuullisesti järjestetyille live-keikoille. Sitä odotellessa jonkinlainen taiteellinen komediakompromissi voisi olla kotisohville streamattu lähetys, jossa samassa studiotilassa Hedbergin kanssa on, turvallisesti tietenkin, silti 20-30 hengen live-yleisö.

”Jo se määrä riittää minulle vuorovaikutukseen. Olen myös kehitellyt komediaa ja musiikkia yhdistelevää uudenlaista konseptia, jota en kutsu stand upiksi vaan joksikin muuksi. Myös tätä puolta voimme jatkossa edistää yhteistyössä Superstarin kanssa. Vahva oletukseni ja toiveeni on, että vuodesta 2021 tulee meille kaikille parempi kuin edellisestä.” 

Toivotaan, mutta joko koronasta uskaltaa tai kannattaa vitsailla?

”Mahdollisesti. Olen kirjoittanut pandemiaankin liittyvää uutta materiaalia, mutta ennen kuin sitä pääsee testaamaan oikean live-yleisön kanssa, on mahdotonta sanoa, toimivatko vitsit erinomaisesti vai eivät ollenkaan. Vitsini eivät myöskään käsittele virusta, sillä pandemia ja tauti itsessään on tietenkin äärimmäisen vakava asia. Mutta ihmisten reaktiot ja käyttäytymismallit minua koomikkona koronankin yhteydessä kiinnostavat. Niihin aion tarttua omien tunteideni ja kokemuksieni kautta. Yleisesti ottaen olen myös vahvasti yhä sitä mieltä, että huumori on erinomainen keino yhteiskunnan tarkasteluun ja vaikeidenkin asioiden käsittelyyn.”

Huumorista puheen ollen: Oliko vuosi 2020 maailmanhistorian paras vai huonoin vitsi?

”Heh. Vaikea sanoa. Mutta kyllä tämä kaikki on myös minusta tuntunut pääosin erittäin synkältä vitsiltä, jonka punchlinea on turhaan odottanut. Mutta ei multa huumori ikinä tule loppumaan”, Hedberg sanoo ja nauraa taas.

Koomikko elää. Kauan eläköön koomikko. Tervetuloa Superstariin Sami Hedberg. 

 

LISÄTIETOJA

Petri Roivainen, Superstar Agency
petri.roivainen@superstar.fi
040 548 2700

Seuraa meitä